بررسی خطرات علم و تکنولوژی و علم و نظامگیری وسیاست گذاری و مدیریت علم

بررسی خطرات علم و تکنولوژی و علم و نظامگیری وسیاست گذاری و مدیریت علم|فرمت فایل: word تعداد صفحات: 9 علم و تکنولوژی مدرن اکنون بخش عمده زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است این امر نه تنها ابزارهای زندگی ما را متحول نموده است بلکه تاثیری عمیق بر روابط اجتماعی و فردی ما و حتی اثری قابل توجه بر شیوه فکر کردن ما گذاشته است|30015587|jvp
محقق گرامی فایل مورد نظر در مورد بررسی خطرات علم و تکنولوژی و علم و نظامگیری وسیاست گذاری و مدیریت علم آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 9

علم و تکنولوژی مدرن اکنون بخش عمده زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است این امر نه تنها ابزارهای زندگی ما را متحول نموده است بلکه تاثیری عمیق بر روابط اجتماعی و فردی ما و حتی اثری قابل توجه بر شیوه فکر کردن ما گذاشته است، این در حالی است که کمتر به بررسی این آثار پرداخته ایم و همواره بدون هر گرونه دقت نظر صرفا در پی جذ علم و تکنولوژی بوده ایم، در این تحقیق سعی کرده ایم تا علم و تکتولوژی مدرن را از منظر آثار آن بر زندگی جوامع جهان سوم مورد ارزیابی قرار دهیم.

تاملی پیرامون علم و تکنولوژی مدرن:

علم و تکنولوژی مدرن در وضعیت وخیم بحرانی قرار دارد، این بحران خود را در اشکال گوناگون نشان می دهد، واضح ترین اشکال چنین بحرانی را می توان در آخرین تولیدات نظام های علمی و تکنولوژیک، مانند کالاها و تکنولوژی های جدید و غیره مشاهده کرد که اغلب معطوف به تخریب، هدر دادن و منزوی کردن افراد از یکدیگر و از طبیعت هستند. در حقیقت پس از یک دهه تحقیق در اقصی نقاط جهان اکنون مشخص شده است که علم از درون روندها یاجتماعی حاصل می شود، در واقع برخی از فلاسفه و تاریخ نگاران علم استدلال می کنند که علم خود روند اجتماعی است. نیروهای اجتماعی که در سطح و ساختار اقتصاد جهان و اقتصاد سیاسی ملی عمل می کنند به همراه جوامع علمی، خصوصیات، محتوا و الگوهای علم و تکنولوژی مدرن را شکل می دهند.

ناتوانی علم در برآورده ساختن نیازهای اساسی:

علم مدرن به واسطه پیشرفت های تکنولوژیک آن، می تواند در صورتی که نظام های اجتماعی و تولیدی به خوبی مورد بهره برداری قرار گیرند، نیازهای اساسی همه انسان های روی رمین را برآورده سازد، نکته مهم آن است که در جهان واقع، بیش از بیش از نیمی از جمعیت جهان یا به عبارتی دو سوم جمعیت جهان سوم در شرایطی کاملا غیر انسانی و محروم از اساسی ترین نیازهای بشر مانند غذ، لباس و سرپناه به سر می برند، این داستان غم انگیز هنگامی فاجعه آمیزتر می شود که این حقیقت را در نظر آوریم که همان توانایی تکنولوژیکی که سرهم بندی غیر معقول کالاهای فعلی را ممکن سواخته است به همان میزان قدرتمند است که می تواند بخش عظیمی از منابع تجدید ناپذیر جهان را تخریب کند و از میان ببرد، این توانایی غول آسای تکنولوژیک، هر روز انرژی بیشتری را مصرف می کند معادن بیشتری را استخراج می کند، جنگل های بیشتری را قطعه قطعه می کند، خاک سطحی بیشتری را هدر می دهد و آب، خاک، هوا و حتی جو بیشتری از زمین را آلوده می کند تکنولوژی های بومی جهان سوم از بسیاری جهات مانند زمینه سازی برای اشتغال، کنترل تکنولوژی از سوی جامعه و یا تولید کنندگان، کنترل روند تولید، رعایت عدالت و سازگاری با محیط زیست، بر انواع تکنولوژی های مدرنی که امروزه جهان سوم را اشغال کرده است برتری دارد، با این همه این تکنولوژی بومی در حال حاضر تحت تاثیربخش های تجاری شده اقتصاد و با تهدید(فرهنگ مصرفی) که ذائقه مردم را از فرهنگ بومی به مدل ها و کالاهای فرهنگ غربی تغییر می دهد، در حال به دور انداخته شدن است، بنابراین غرق شدن کشورهای جهان سوم در وابستگی به نظام جهان مدرن، فاجعه ای را پیش روی کشورهای جهان سوم قرار داده است، حال آنکه توسعه پایا که ضرورتی برای آینده کشورهای جهان سوم قرار داده است نیازمند استفاده معقول از منابع این کشورها برای توسعه صحیح آن هاست ، از این رو اکنون زمان آن رسیده است که جهت گیری های خود را در مفاهیمی مانند علم، تکنولوژی و توسعه تغییر دهیم.

خطرات علم و تکنولوژی:

با اوج گیری تکان دهنده وقوع فاجعه های بزرگ تکنولوژیک در سراسر جهان، اعتبار علم مدرن اساسا زیر سئوال رفت، این فاجعه های بزرگ که هم در کشورهای سرمایه داری و هم در کشورهای کمونیست، هم در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بروز نمود در اذهان عمومی با علم و تکنولوژی مدرن گره خورده است، چنین امری بازگو کننده بحران در این نظام معرفتی است که اولین بار در قرن هفدهم بروز کرد فاجعه نشست گاز در بویال، انفجار هسته ای چرنوبیل در شوروی، تراژدی چلنجر، آلودگی رودخانه راین، نقاط عطفی اساسی در راه جدا کردن عمومی مردم از علم مدرن بوده اند. با این همه، هیچ یک از این توسعه ها و چقدر هم که نتایج آن فجیع و وحشتناک باشد قابل مقایسه با آنچه از اتحاد علوم مدرن و صنایع تسلیحات هسته ای و رقابت تسلیحاتی هسته ای حاصل می شود نیست با گسترش علم و تکنولوژی مدرن در جهان سوم، جنون دسترسی به سلاح های هسته ای نیز به دولت های جهان سوم و علوم مورد حمایت آن ها سرایت کرده است بنابراین شاهد آن هستیم که علم مدرن منبع اصلی خشونت فعال علیه بشریت و همه موجودات زنده عصر ما شده است