تحقیق در مورد نظریه فطرت در قرآن

مطالب دیگر:
📚تحقیق در مورد نقش معلمان در پيروزى انقلاب اسلامى ايران 📚تحقیق در مورد نقش ورزش در سلامت جسم 15 ص 📚تحقیق در مورد نقش ولایت فقیه در امت اسلامي 📚تحقیق در مورد نقش زنان در انقلاب اسلامی 📚تحقیق در مورد نقطه ذوب درجه حرارتی است که در آن درجه حرارت 📚تحقیق در مورد نقش کراتین و گوانیدینواستیک اسید در متابولیسم انرژی 4 ص 📚تحقیق در مورد نقطه ریزش 📚تحقیق در مورد نقطه ی وحدت بین دو قوس احدیت و واحدیت 5 ص 📚تحقیق در مورد نكات مفيد تربيت فرزندان 📚تحقیق در مورد نماز خوب چه نمازی است 7ص 📚تحقیق در مورد نماز در دین اسلام 📚تحقیق در مورد نماز در نهج البلاغه 📚تحقیق در مورد نماز و حکمت آن 📚تحقیق در مورد نيكي به پدر و مادر 📚تحقیق در مورد نمايه‎سازي همارا 📚تحقیق در مورد نيتروژن 📚تحقیق در مورد نهضت حسینی 📚تحقیق در مورد نيم نگاهي پيرامون بهره وري واصلاح سيستمها 📚تحقیق در مورد نگاهداري هويج در سردخانه 6ص 📚تحقیق در مورد نگاهي گذرابه عالم (ذر)موطن عهد وميثاق آدميان 11 ص
تحقیق در مورد نظریه فطرت در قرآن|فرمت فایل: word تعداد صفحات: 5 يكى از مباحثى كه در قرآن و سنت‏با اهميت ويژه‏اى مطرح گرديده بحث فطرت است. فطرتمندى انسان، فطرى بودن دين، فطرت پسندى، حسن عدل و قبح ظلم، معلوم بودن فجور و تقوا به الهام فطرى، اعتراف رسمى انسان به ربوبيت الهى در ع|30015586|jvp
محقق گرامی فایل مورد نظر در مورد تحقیق در مورد نظریه فطرت در قرآن آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 5

يكى از مباحثى كه در قرآن و سنت‏با اهميت ويژه‏اى مطرح گرديده بحث فطرت است. فطرتمندى انسان، فطرى بودن دين، فطرت پسندى، حسن عدل و قبح ظلم، معلوم بودن فجور و تقوا به الهام فطرى، اعتراف رسمى انسان به ربوبيت الهى در عالم ذر و عهد و پيمان خداوند با او در عدم تبعيت از شيطان، از جمله مسائلى است كه آيات قرآن و روايات ائمه معصومين‏عليهم‏السلام بر آن دلالت صريح دارند.

اما مهم آن است كه اگر چه در پاره‏اى آيات، انسان فطرتمند معرفى شده و بحث از الهام فطرى فجور و تقوا به انسان به ميان آمده است ولى در بعضى آيات ديگر، خلقت طبيعى انسان به عنوان موجودى ظلوم، جهول، هلوع، كفار و طغيانگر مطرح شده است.

اگر در پاره‏اى از آيات، دين امرى فطرى معرفى گرديده و يا اقامه عدل هدف رسالت پيامبران بيان شده است (كه به دنبال فطرى بودن دين، عدالتخواهى و اقامه قسط و عدل نيز فطرى خواهد بود) اما در پاره‏اى ديگر از آيات، سبب تشريع دين، بروز اختلاف اوليه بين انسانها و نياز اضطرارى آنها به دين و قوانين لازم براى رفع اختلافات بيان گرديده است و از آن استنباط مى‏شود كه دين مولودى اجتماعى است كه انسانها به حكم اضطرار و به منظور رفع اختلاف به آن پناه برده‏اند و نه به حكم فطرت. و اين البته با نظريه برخى از جامعه‏شناسان نزديكى زياد دارد. و نيز اگر در برخى آيات سخن از اعتراف رسمى انسان به ربوبيت الهى و عهد و پيمان خداوند با او در عدم تبعيت از شيطان به ميان آمده است در برخى ديگر از آيات خالى بودن ذهن انسان در بدو تولد از هر گونه شناخت و معلومى مطرح شده است و اين نيز با نظريه‏هاى برخى از روانشناسان قرابت دارد.

در اين مقاله برآنيم تا ضمن بحث از معناى لغوى فطرت با توجه به وزن و صيغه آن در كلام عرب، كاربرد و مشتقات آن در قرآن، و تفاوت آن با طبيعت و غريزه، به تبيين بينش خاص قرآن در مورد فطرت و پيآمدهاى اجتماعى آن بپردازيم و مى‏كوشيم تا با بهره‏جويى و استمداد از نظريه بديع علامه طباطبائى در تفسير الميزان، كه كمتر به آن توجه شده و يا متاسفانه مورد بى‏مهرى واقع